Informatie Vereniging

De wortels van Bowling Vereniging Uden liggen bij Bowling Vereniging ERICA Mill opgericht op 9 juli 1980. Door overname van Bowlingcentrum Erica is de vereniging verhuisd naar Bowling & Gamingcenter Dollie’s in Uden. Medio mei 2022 is de naam van de vereniging gewijzigd in Bowling Vereniging Uden.

Het bowlingseizoen loopt vanaf 1 september t/m 31 augustus van het daaropvolgende jaar.
De maanden waarin de meeste evenementen worden georganiseerd, zijn de maanden september t/m mei/juni.

Het lidmaatschap van de vereniging biedt:
* Deelname aan huisleagues. Wekelijkse competities georganiseerd door de vereniging.
* Deelname aan de verenigingskampioenschappen. 1x per seizoen.
* Deelname aan nationale leagues. Landelijke competities, georganiseerd door de NBF
* Deelname aan de Nederlandse kampioenschappen
* Deelname aan toernooien.
* Trainingen door een gediplomeerde bowlingtrainer.

Nederlandse Bowling Federatie (NBF):
Is het overkoepelend orgaan van alle bowlingverenigingen in Nederland en lid van de Fédération Internationale de Quilleurs (FIQ) en het NOC*NSF.
De NBF behartigt de belangen van de bowlingsport en probeert deze sport op een hoger plan te brengen. (o.a. erkenning als olympische sport.)

Huisleagues
Vanaf september t/m eind april/mei worden door de vereniging diverse huisleagues georganiseerd.

Dinsdagavond:
Een single scratch/handicapleague van 20.00 tot 22.00 uur. Op dinsdagavond worden er 4 games single scratch en op handicapbasis gespeeld. Een team bestaat uit 1 vaste speler en kan daarnaast nog 1 vaste reservespeler hebben

Woensdagavond:
Een handicapleague voor dubbel-teams van 20.00 tot ca 21.30 uur. Op woensdagavond worden er 4 games op handicapbasis gespeeld. Een team bestaat uit 2 vaste spelers en kan daarnaast nog 2 vaste reservespelers hebben.

Jeugdleague zaterdagmiddag:
Een single handicapleague van 12.00 tot 13.30 uur. Van 12.00 tot 12.30 uur wordt er eerst training gegeven. Daarna worden er 3 games op handicapbasis gespeeld.

*Handicap: zijn bonuspunten gebaseerd op eerder behaalde resultaten.
Op handicapbasis spelen wil zeggen dat de speler naast zijn pinfall (het aantal omgegooide pins) nog een aantal bonuspunten, de handicap, mag optellen.
Zo heeft een minder sterke bowler met een hogere handicap een kans tegen een betere bowler met een lagere handicap.
*Scratch: het aantal omgegooide pins (pinfall) per game.

Verenigingskampioenschappen:
Deze kampioenschappen worden door alle verenigingen gespeeld.
Bij voldoende deelname in de diverse klasse, wordt dit toernooi eventueel ook in klassen gespeeld. Dames en heren spelen separaat.
Daarnaast wordt er een All-event finale gespeeld voor zowel de dames als de heren.
Afhankelijk van het aantal deelnemers spelen de 11 beste heren en 5 beste dames uit de voorronde, ongeacht de klasse.
De winnaar en winnares van deze finale, (pinfall uit de voorronde + pinfall uit de finale) zijn de verenigingskampioenen van bowlingvereniging Uden en mogen de vereniging vertegenwoordigen op “De dag der Kampioenen”.

Nationale/ regionale leagues:
Door de Nederlandse Bowling Federatie, worden scratch leagues voor mixed teams georganiseerd. Men speelt op zondag in verschillende bowlinghuizen. Aanvang 10.00 uur. 8 Teams spelen 7 games per speeldag.

Nederlandse kampioenschappen
Scratch toernooi voor dames en heren; klasse A, B, C en D.
Deze kampioenschappen worden door de NBF georganiseerd en landelijke gespeeld op dezelfde datum.

Dag der kampioenen:
Alle verenigingskampioenen komen bij een om op die dag kampioen der kampioenen te worden, dames en heren apart.

Diverse toernooien:
Zowel door de eigen als door andere verenigingen mogen jaarlijks open toernooien worden georganiseerd.
Leden van de NBF kunnen zich hiervoor inschrijven.

Kersttoernooi: Een toernooitje voor onze leden en introducees met geen ander doel dan gezellig samenzijn, een balletje gooien en plezier maken. Iedereen gaat met een klein (of iets groter) kerstcadeautje naar huis.

Trainingen:
Leden van de vereniging hebben de mogelijkheid om door trainingen de bowlingsport (nog beter) onder de knie te krijgen.
Bij voldoende aanmeldingen worden er trainingssessies georganiseerd met een gediplomeerde trainer.

Voordelen van het lidmaatschap van de vereniging zijn:
Elke week een gezellig avondje uit door het spelen van een huisleague, waarbij zeker het wedstrijdelement niet vergeten wordt maar voor velen niet de hoofdzaak is.
Leden van de vereniging kunnen, ook voor een familie- of vriendenuitje, banen huren en krijgen 10% korting op de gehele rekening. Het verenigingslid dient wel zelf te reserveren en aanwezig te zijn.
Dollie’s Bowling & Gamingcenter: telefoonnr. 0413-769041. Website: www.dollies.nl.

Wat we zeker durven te garanderen is dat je naast een sportieve bezigheid ook een “gezellig avondje uit” krijgt.
Want naast 10 goede bowlingbanen is er ook een bar met vriendelijke personeel en leuke medespelers.

Wil je meer informatie, lid worden van de vereniging of heb je nog vragen, stuur een berichtje naar het secretariaat: info@bowlingvereniginguden.nl